Lina Elvira Lundberg

-4 kg.... (+8kg?) - Sammanfattning 24-27 maj

Kategori: Allmänt

Hej hej!

Kom hem igår eter överlevnadskursen som alla 2:or varit på i 4 dagar tis-fre. vi fick minimum med mat, bygga eget läger/vindskydd och fixa ved, eld ja allt som behövs för att överleva i skogen.
Nu var ju detta mer en kurs för att vi skulle lära oss saker och känna på olika faser som mankan hamna i när man är i en överlevnads situation och inte har någon mat eller skydd och måste fixa det själv eller med de man är med.

VI var i grupper av 8-10 pers som fick sammarbeta och hjälpas åt under dessa 4 dagar. Jag är riktigt glad att jag hamnade i en så bra grupp som jag gjorde, alla hjälptes åt att hålla humöret uppe och tog hänsyn om någon var trött eller inte måde bra.

Efter som lärarna inte ser detta som en svällt kurs så fick vi på onsdags kvällen lite grönsaker och smör för att koka grönsakssoppa, helt ok, men inte så god... på torsdagen byggdes en bastu, och grävdes en kokgrop. alla grupper samlade 25 staner var i lagom storlek och la de i elden för att sedan lägga i en metalhink vi hade och ställa in i bastun så hella gruppen fick ångbasta :D riktigt uppfriskande!! senare på dagen fick alla grupper varsin lax att rensa och krydda för att lägga ner en bit i kokgroppen och göra vad vi ville med resten. det vvar jätte gott men magen klarade inte riktigt av så mycket mat på engång :S så måde typ konstant illa från torsdag kväll till fradag, och det kom och gick tills fredag kväll då jag var hemma.

Det sista vi gjorde i fredags innan vi åkte hem var att riva lägren  alla skaffade sig varsin 2-4 meter lång pinne som man kunde använda för att gå swedish kompas....
Ursäkta, det är en jätte bra form när man ska gå åt en och samma riktining hela tiden.. men... det var det jobbigaste och värsta jag gjort ville fan inte, mådde skit, hade tagit en för tung gren/pinne och blev genomblöt om fötterna, och inte tala om när det började ösregna, blöt ända in på skinnet :( usch aja då ville mna bara hem.

och innan vi fick marmelad mackor och saft var vi tvugna att utverdera varandra, innomhus :D
efter mackorna lite godis från beccis mådde jag skit igen... och innan vi åkte iväg med bussen blev det ett toa besök och få upp allt :( mådde ju bättre efter det.

Först idag jag har kunnat äta och fått behålla maten i magen!

Efter denna upplevelse och kurs har jag förlorat -4kg, men antagligen mest vatten, så kommer man säkert äta upp sig dubbelt så mycket :P (ska försöka undvikas! ;P )

NU ska jag duscha och rensa ut mitt rum!! 


Puss Puss


Kommentarer


Kommentera inlägget här: